Hvert år klikker mere end 1 million besøgende sig ind på frivilligjob.dk. Sandsynligvis er de allerede motiverede for at finde et frivilligt arbejde, eller de er i hvert fald nysgerrige efter at vide mere om frivillighed og muligheden for at blive engagerede. Det er dém, I har mulighed for at komme i kontakt med via jeres jobopslag.

1. Hvad er udfordringen?

Når vi mennesker søger viden på Internettet, er vores tålmodighed ikke særlig stor. Vi vil gerne hurtigt opleve, at det vi læser, giver mening, og det kræver noget af afsenderen af et budskab. Der skal ikke stå en masse overflødigt - vi vil gerne have de informationer, vi har brug for. Og gerne skrevet overskueligt og inspirerende. Det samme gælder, når der skal laves jobopslag til frivilligt arbejde.

2. Hvad er erfaringen?

Men hvad skal der så stå i et opslag? Vi har talt med erfarne brugere, som gennem flere år har søgt frivillige på frivilligjob.dk. Erfaringen er, at de opslag, som er helt åbne - fx:'Har du lyst til at være frivillig på vores plejehjem?' - hvor den frivillige selv kan være med til at definere sin opgave, sjældent bliver besvaret. Hvis man derimod skriver: "Har du lyst til at være chauffør og køre én af vores busser 2 timer hver tirsdag?" så er der noget større sandsynlighed for, at nogle bider på. På samme måde handler gode match mellem opgave og frivillige om at fremhæve væsentlige detaljer i jobbet; fx skrive "kunstinteresseret besøgsven" frem for bare "besøgsven". 

3. Hvad er løsningen?

Det gælder om at gøre opgaven konkret ift. tid, sted, opgave og omfang, så den frivillige kan se den for sig. Derudover er det vigtigt at tydeliggøre, hvilken forskel den frivillige gør med sin indsats. I et opslag kan man fx skrive:'Har du lyst til at give ældre mennesker mulighed for frisk luft og gode oplevelser?'. Det er også en god øvelse altid at prøve på at skrive dét i opslagene, som ville give en selv lyst til at søge. Som en erfaren bruger fortæller om deres succesfulde opslag:'Der skal først skabes en interesse, og ellers en information om, hvad opgaven går ud på, og hvad den frivillige kan få ud af det. Resten kan de få at vide, når de kommer her ned.'

Brug en fængende overskrift (evt. formuleret som et spørgsmål).




Vi benytter cookies til statistik, sociale medier, bedre brugeroplevelse og advertising via tredjepart. Brug af sitet forudsætter accept af vores privatlivspolitik Accepter