Hvert år klikker mere end 1 million besøgende sig ind på frivilligjob.dk. Sandsynligvis er de allerede motiverede for at finde et frivilligt arbejde, eller de er i hvert fald nysgerrige efter at vide mere om frivillighed og muligheden for at blive engagerede. Det er dém, I har mulighed for at komme i kontakt med via jeres jobopslag.
1.Hvad er udfordringen?
Når vi mennesker søger viden på Internettet, er vores tålmodighed ikke særlig stor. Vi vil gerne hurtigt opleve, at det vi læser, giver mening, og det kræver noget af afsenderen af et budskab. Der skal ikke stå en masse overflødigt - vi vil gerne have de informationer, vi har brug for. Og gerne skrevet overskueligt og inspirerende. Det samme gælder, når der skal laves jobopslag til frivilligt arbejde.
2. Hvad er erfaringen?
Men hvad skal der så stå i et opslag? Vi har talt med erfarne brugere, som gennem flere år har søgt frivillige på frivilligjob.dk. Erfaringen er, at de opslag, som er helt åbne - fx:'Har du lyst til at være frivillig på vores plejehjem?' - hvor den frivillige selv kan være med til at definere sin opgave, sjældent bliver besvaret. Hvis man derimod skriver: "Har du lyst til at være chauffør og køre én af vores busser 2 timer hver tirsdag?" så er der noget større sandsynlighed for, at nogle bider på. På samme måde handler gode match mellem opgave og frivillige om at fremhæve væsentlige detaljer i jobbet; fx skrive "kunstinteresseret besøgsven" frem for bare "besøgsven".
3. Hvad er løsningenDet gælder om at gøre opgaven konkret ift. tid, sted, opgave og omfang, så den frivillige kan se den for sig. Derudover er det vigtigt at tydeliggøre, hvilken forskel den frivillige gør med sin indsats. I et opslag kan man fx skrive:'Har du lyst til at give ældre mennesker mulighed for frisk luft og gode oplevelser?'. Det er også en god øvelse altid at prøve på at skrive dét i opslagene, som ville give en selv lyst til at søge. Som en erfaren bruger fortæller om deres succesfulde opslag:'Der skal først skabes en interesse, og ellers en information om, hvad opgaven går ud på, og hvad den frivillige kan få ud af det. Resten kan de få at vide, når de kommer her ned.
Brug en fængende overskrift (evt. formuleret som et spørgsmål).
Informer tydeligt om, hvis opgaven ligger på et fast tidspunkt, eller der er specifikke krav til fx kørekort.
Gør det nemt for læseren at overskue opslaget fx med underoverskrifter, og hold opslaget kort og præcist.
Mennesker tiltrækkes af forskellige ting, så man skal ikke kommunikere på samme måde til alle mennesker. Overvej, hvem der er jeres primære målgruppe og kommuniker direkte til dem gennem opslaget.
Hvad består opgaven helt konkret af? Tag fx udgangspunkt i hvad I helt konkret har brug for eller hvilke situationer, som den frivillige vil komme til at stå i. Søger I frivillige for et plejehjem, så skriv, hvad de frivillige reelt skal lave; fx hjælpe i café, være besøgsven hos bilglad mand, spille musik til sangaften eller lign.
Giv den frivillige billeder på nethinden ved at fortælle levende om de givende oplevelser i opgaven og tale til læserens følelser.
Helt simpelt: Hvad får man ud af det? I stedet for at fokusere på, hvad I mangler hjælp til, så fokuser på, hvad den frivillige får ud af at arbejde med på jeres sag. Fx at gøre en forskel, at møde nye mennesker osv.
Fortæl helt kort om jeres organisation: Hvad er det, I brænder for? Hvad gør lige netop jeres sag speciel og væsentlig?
Giv et billede af, om det er muligt for mennesker med handicap eller funktionsnedsættelse at søge job hos jer.
På vores sider om inklusion af mennesker med handicap. funktionsnedsættelse eller kronisk sygdom. kan du finde gode råd og guides til at åbne din forening op.