I denne guide får du seks gode råd til, hvordan du skriver et godt opslag. Det er ikke nogen større videnskab: Du ved godt, hvad der gør det frivillige arbejde i jeres organisation fantastisk at engagere sig i - vi giver dig her et overblik over, hvilke informationer, du skal huske at få med, og hvordan det er smartest at bygge opslaget op.


1. Fokuser på ansøgerens behov

Hvad får man ud af blive frivillig hos os? Man kommer let til at fokusere på, hvad det er for opgaver, man mangler hænder til - men husk at holde fokus på, hvad der får den frivillige til at melde sig, fx:   

  • At gøre en forskel
  • At lære om sig selv og andre
  • At kunne skrive noget på CV'et
  • At blive en del af et fællesskab

Især i starten af opslaget er det vigtigt, at du ikke fokuserer på, hvad I mangler hænder til, men på hvordan man gør en forskel som frivillig.


2. Besvar de grundlæggende spørgsmål

Jeres opslag skal give læseren svar på nogle basale spørgsmål, fx:   

  • Hvor meget tid skal jeg bruge på det frivillige arbejde?  
  • Hvad er det for en organisation?
  • Hvilke situationer kommer jeg til at stå i?
  • Hvad forventer organisationen af mig - som menneske og fagligt?
  • Hvem er de andre frivillige og ansatte?
Og selvfølgelig spørgsmålet: Hvorfor skal jeg melde mig som frivillig her? Dette skulle dog helst blive besvaret igennem alle de ovenstående punkter.


3. Giv modtageren mulighed for at vurdere frivilligjobbet på et informeret grundlag

Jeres opslag bliver læst af mange forskellige mennesker med mange forskellige behov. I 2018 viste en undersøgelse, at 12 % ad brugerne på Frivilligjob.dk lever med kronisk sygdom, handicap eller funktionsnedsættelse. Derfor er det vigtigt, at opslaget inkluderer tilstrækkeligt med information om rammerne for det frivillige arbejde hos jer, så alle modtagere har mulighed for at vurdere, hvorvidt de kan varetage jobbet.

I samarbejde med Sammenslutningen af Unge med Handicap (SUMH) kommer vi her med anbefalinger til, hvad du kan overveje af informationer i dit opslag for at imødekomme personer med særlige behov og udfordringer:

Fysiske forhold i frivilligjobbet

  • Adgangen til offentlige transportmuligheder
  • Handicapfaciliteter til rådighed der, hvor det frivillige arbejde skal foregå (fx handicaptoilet, elevator, brede døre, ramper)
  • Om lokationen for det frivillige arbejde er konstant eller skiftende
  • Om aktiviteten foregår primært indendørs eller udendørs (beskriv gerne terræn og underlag)
  • Om det frivillige arbejde primært er praktisk arbejde

    Arbejdsmiljø i frivilligjobbet

    • Antal mennesker skal man som frivillig forholde sig til i løbet af frivilligjobbet
    • Om man møder man de samme frivillige hver gang eller ej
    • Mulighed for ekstra støtte i opstarten af det frivillige arbejde (fx at man selv kan tage støtteperson med eller organisationen kan tilbyde en mentor i starten)
    • Mulighed for at have sin handicaphjælper med
    • Om det frivillige arbejde primært er baseret på interaktion mellem mennesker (fx rådgivning, samtale eller mentorforløb)
    • Om mødetider er faste eller fleksible 


    4. Det vigtigste først og husk stærke underoverskrifter
    Det er de færreste mennesker, der læser en tekst fra ende til anden online. Gør det derfor nemt for læseren at danne sig et overblik over opslaget og dets indhold. Brug gerne punktopstillinger, forskellige formateringer - fx fed tekst eller kursiv. Derudover er underoverskrifter guld værd. Hvis de er sigende og enkle, er det nemt for læseren at danne sig et overblik over opslaget.4. Skab billeder hos læseren


    5. Skab billeder hos læseren
    Don't tell it! Show it! lyder et ofte benyttet journalistisk mantra. Det, de mener er, at jeres tekst skal give læseren billeder på nethinden.Formuleringer som 'Hjælp socialt udsatte mennesker' fungerer - men sjældent alene. Forsøg at gøre opslaget nærværende og levende ved at tilføje mere præcise beskrivelser, som appellerer til følelserne og kan skabe et konkret billede af behovet. Fx om den gamle dame, der sidder og drikker sin kaffe alene hver dag, hele året.


    6. Vis, hvad I brænder for

    Når man spørger mennesker, hvorfor de er frivillige, er et af de hyppigste svar, at de gerne vil gøre en forskel. De er frivillige, fordi de brænder for arbejdet og sagen. Derfor: Fortæl, hvad jeres sag er, og hvem det er, I gør en forskel for.