Frivilligjob.dk logo
  • Bliv frivillig
    • Find job
    • Hvorfor blive frivillig?
    • Mød andre frivillige
    • Spørgsmål & svar
    • Virtuel frivillighed
    • Frivillig i udlandet
    • Handicap og frivilligt arbejde
    • Fokus på flygtninge
    • Frivillig og på offentlig ydelse
  • For organisationer
    • Flere frivillige - gratis og effektivt
    • Guide til gode opslag
    • Frivilligjobs på jeres hjemmeside?
    • Plejecentre og offentlige institutioner
    • Kurser og viden
    • Åben op for internationale i foreningen
    • Inklusion af mennesker med handicap
    • Spørgsmål og svar
    • Log ind
  • Volunteering.dk
    • Find a volunteer job
    • About volunteering.dk
    • Volunteering in Denmark
    • Meet other volunteers
    • Volunteering while on public benefits
    • Q&A about volunteering
    • Guidelines for non-citizens
    • Guidelines for organisations
    • Cookie and privacy policy
  • Om frivilligjob.dk
    • Rapport: Tal og erfaringer fra frivilligjob.dk
    • Oversigt: Her finder du Frivilligjob.dk lokalt
    • Retningslinjer
    • For English-speakers
    • Webtilgængelighed
    • Cookie- og privatlivspolitik
    • Kontakt
  • Log ind som organisation
  • Volunteering.dk - in English Skift til engelsk

Volunteering.dk - in English Skift til engelsk Log ind

Webtilgængelighed på Frivilligjob.dk

Frivilligt arbejde er for alle – og frivilligjob.dk opfordrer altid alle uanset køn, alder, etnicitet, nationalitet, social baggrund, seksuel orientering, handicap og religiøst eller politisk ståsted til bruge portalen til enten at finde frivillige eller til selv at finde et frivilligt arbejde. Ambition er at vise bredden i det frivillige arbejde og inspirere alle mennesker til at finde netop det frivillige arbejde, der matcher deres situation, interesser og kompetencer, og hvor de kan gøre en positiv forskel for et andet menneske. 

Frivilligjob.dk er et effektivt redskab til at få nye ind i de frivillige fællesskaber og gøre dem mangfoldige. Tal fra vores seneste brugerundersøgelse fra januar 2020 viser, at:

  • 42 % af ansøgerne ikke har lavet frivilligt arbejde før
  • 13 % af ansøgerne lever med et handicap, funktionsnedsættelse eller kronisk sygdom



Den centrale udfordring: Vedkommende information

En helt central udfordring har været manglen på relevante informationer i opslag. Frivilligjob.dk anvendes en del af psykisk sårbare mennesker, hvilket kan skyldes, at de oplever det som mere trygt, at kontakten foregår online til at starte med, men de kan blive tilbageholdende, hvis de fx ikke ved, hvor mange personer de skal forholde sig til. Samtidig er det centralt for personer med fysiske udfordringer som fx kørestolsbrugere, at de ved, om der fx er adgang til offentlig transport eller elevator. Det er egentlig simpel information, men det er desværre sjældent, at de står i opslag.

På det nye Frivilligjob.dk opfordrer vi foreninger til at oplyse om de fysiske forhold og psykisk arbejdsmiljø i frivilligjobbet. Vores guide til gode opslag er allerede blevet opdateret og snart opfordres alle til at informere vedkommende om de to ting, når de laver opslag til Frivilligjob.dk.

På sigt er det Frivilligjob.dks ambition, at ansøgere skal kunne fremsøge jobs ud fra fysiske og psykiske kriterier på linje med fx at kunne fremsøge jobs i en bestemt kommune.

Samarbejde med interesseorganisationer

Opdelingen og eksemplerne er udviklet i samarbejde med Sammenslutningen af Unge med Handicap (SUMH), fordi de sidder med den relevante viden omkring væsentlige forhold for målgruppen ifm. at finde et frivilligt arbejde. SUMH er en paraplyorganisation for handicaporganisationer for unge mennesker og spænder bredt blandt deres medlemmer.

Samtidig har undersøgelser blandt Frivilligjob.dks ansøgere gentagne gange vist, at det især er unge under 30 år, som anvender siden til at søge frivilligt arbejde igennem, hvorfor det giver mening at tage udgangspunkt i at ville lette adgangen til den frivillige verden for unge, som lever med visse udfordringer.

Webtilgængelighed

Webtilgængelighed handler om de principper og teknikker, man skal følge, når man udvikler websteder, apps og andre tekniske løsninger, så de kan bruges af alle, herunder brugere med handicap. Der er fire overordnede principper i loven om webtilgængelighed. Principperne er: Opfattelig, anvendelig, forståelig og robust. De kommer fra standarden WCAG 2.1, og de dækker for eksempel over (Digitaliseringsstyrelsen, 2019):

  • at billeder gøres opfattelige for skærmlæserprogrammer ved at tekstliggøre billederne
  • at webstedet er anvendeligt for brugere, der bruger tastatur og ikke mus
  • at en digital selvbetjeningsløsning er forståelig ved at tilbyde fejlforslag og instruktioner ved indtastning af fejl
  • at webstedet er robust ved at benytte kodning korrekt, så brugerens værktøjer kan fortolke dem ensartet.

Frivilligjob.dk aspirerer mod på sigt at leve op til WCAG.

Flere skal have adgang til de frivillige fællesskaber

I forbindelse med relancering af portalen i august 2018 har tilgængelighed været et centralt arbejdsområde. Der er blevet tilføjet nye funktioner og hjælpemidler, og flere tiltag vil løbende blive indført i takt med, at de bliver udviklet, og økonomien kan bære det. Frivilligjob.dk er et nonprofit projekt, og derfor arbejder vi også løbende på at fundraise til tekniske tilpasninger, som vil forbedre tilgængeligheden.

I denne proces har vi især fokuseret på personer, som lever med psykisk, fysisk eller intellektuelt handicap, funktionsnedsættelse eller kronisk sygdom. Vi har samarbejdet med handicaporganisationer om at finde måder, hvorpå endnu flere i denne gruppe kan bruge Frivilligjob.dk som en vej ind i de frivillige fællesskaber. Eksempelvis har vi lagt "Adgang for alle" ind på den nye side, så personer med behov for en talesyntese lettere har adgang til at kunne bruge Frivilligjob.dk. Det er en proces i udvikling.

Tilgængelighedserklæring

I september 2018 vedtog EU et nyt webtildængelighedsdirektiv (Web Accessibility Directive, WAD), som kræver, at alle offentlige organer i EU-medlemsstaterne offentliggør en tilgængelighedserklæring på deres websites. Det gælder for statslige, regionale og kommunale myndigheder. Frivilligjob.dk aspirerer mod at være så tilgængelige som mulige.

Feedback er altid velkommen

Da vi relancerede i august 2018, var SUMH meget behjælpsomme med at finde mennesker, som levede med forskellige handicaps, som pilottestede det nye Frivilligjob.dk. Der var god respons på den nye side, men det blev også klart for os, at vi kan blive bedre. Vi er en nonprofit med et stramt budget, men forsøger at opprioritere webtilgængelighed. Derfor hilser vi altid feedback og gode idéer til, hvordan Frivilligjob.dk kan blive endnu mere tilgængelige. Vi hører også meget gerne fra dig, som har erfaringer med selv at øge webtilgængeligheden på en hjemmeside. Du kan finde vores kontaktoplysninger her.

Bliv frivillig

  • Find job
  • Hvorfor blive frivillig?
  • Mød andre frivillige
  • Spørgsmål & svar
  • Virtuel frivillighed
  • Frivillig i udlandet
  • Handicap og frivilligt arbejde
  • Fokus på flygtninge
  • Frivillig og på offentlig ydelse

For organisationer

  • Covid-19 og din forening
  • Flere frivillige - gratis og effektivt
  • Guide til gode opslag
  • Frivilligjobs på jeres hjemmeside?
  • Plejecentre og offentlige institutioner
  • Kurser og viden
  • Åben op for internationale i foreningen
  • Inklusion af mennesker med handicap
  • Spørgsmål og svar
  • Log ind
  • Mangfoldig rekruttering

Volunteering.dk

  • Find a volunteer job
  • About volunteering.dk
  • Volunteering in Denmark
  • Meet other volunteers
  • Volunteering while on public benefits
  • Q&A about volunteering
  • Guidelines for non-citizens
  • Guidelines for organisations
  • Cookie and privacy policy

Om frivilligjob.dk

  • Frivilligjob.dk i tal
  • Fakta om brugere af frivilligjob.dk
  • Rapport: Tal og erfaringer fra frivilligjob.dk
  • Oversigt: Her finder du Frivilligjob.dk lokalt
  • Retningslinjer
  • For English-speakers
  • Webtilgængelighed
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Kontakt

FRIVILLIGJOB.DK • Frederiksgade 78B, 1 • 8000 Aarhus C. • KONTAKT OS

  • Følg os på Facebook